Home Kultura Wystawa.”Hanna Żuławska (1908-1988). Malarstwo. Ceramika.”

Wystawa.”Hanna Żuławska (1908-1988). Malarstwo. Ceramika.”

Bydgoskie Centrum Sztuki zaprasza na wystawę Hanna Żuławska (1908-1988). Malarstwo. Ceramika.
prace ze zbiorów rodzinnych Ewy Żuławskiej-Bogackiej. Wystawa połączona ze sprzedażą.

18.09-25.10.2020 w BCS przy ul. Jagiellońskiej 47.
Wernisaż 18.09 o godzinie 18:00
kuratorka: Alicja Buławka-Fankidejska

[Ze względu na epidemię COVID-19, liczba miejsc na wernisażu będzie ograniczona, wszystkich gości prosimy o zakrywanie ust i nosa. Całość regulaminu dostępna na stronie www.bcs.bydgoszcz.pl]

Kuratorka wystawy, Alicja Buławka-Fankidejska: „Profesor Hanna Żuławska była niezwykłą osobowością, artystką wszechstronną i charyzmatycznym pedagogiem gdańskiej uczelni artystycznej. Z wykształcenia malarka (studia artystyczne odbyła w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, dyplom uzyskała w 1947 roku w pracowni prof. Felicjana Kowarskiego), zajmowała się także ceramiką związaną z architekturą, polichromią, sgraffito, ceramiką użytkowo-dekoracyjną i rzeźbą ceramiczną.

Hanna Żuławska była współzałożycielką Państwowego Instytutu Sztuk Plastycznych w Sopocie w 1945 roku, późniejszej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, obecnie Akademii Sztuk Pięknych. To pod jej opieką w roku 1947 zaczęła funkcjonować Pracownia Ceramiki. W latach 1964-66, Hanna Żuławska pełniła funkcję dziekan Wydziału Rzeźby na gdańskiej PWSSP.

Na wystawie „Hanna Żuławska. Malarstwo. Ceramika” w Bydgoskim Centrum Sztuki, zostaną zaprezentowane obrazy olejne i rzeźby ceramiczne artystki z lat 60. i 70., znajdujące się w zbiorach prywatnych rodziny.

Hanna Żuławska — malarka, przecierała wszelkie możliwe drogi w odkrywaniu technologii ceramicznej, a jej prekursorskie podejście do tworzywa ceramicznego dało podwaliny nowemu pojmowaniu i usamodzielnieniu się tej dziedziny sztuki, także w jej indywidualnej twórczości. Wydaje się, że zaakceptowanie przez artystkę ryzyka niepowodzenia i wyzwolenie z uprzedzeń, stanowiło sposób pojmowania ceramiki, a takie podłoże sprzyja zmianom i rewolucji w sztuce.” 

Dodaj swój komentarz