Nominacja w kategorii Film: Maciej Cuske

Za reżyserię dokumentu „Wieloryb z Lorino”, który udowadnia, jak bardzo jest przenikliwym i uduchowionym obserwatorem.

Reżyser, scenarzysta, operator, absolwent Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Urodził się w 1972 r. w Bydgoszczy, gdzie od dawna prowadzi z Marcinem Sauterem nieformalną uczelnię dla młodych dokumentalistów: Bydgoską Kronikę Filmową przy Miejskim Centrum Kultury. Powołał też do życia grupę filmową Paladino, w której działali jego koledzy, m.in. Tomasz Wolski, Piotr Stasik i Bartosz Konopka. W polskim dokumencie Cuske funkcjonuje od blisko dwóch dekad, a jednak dopiero „Wieloryb z Lorino” udowadnia, jak bardzo jest przenikliwym i uduchowionym obserwatorem. Cuske przez sześć lata jeździł z kamerą na Półwysep Czukocki, by przyjrzeć się z bliska nieludzkim warunkom egzystencji syberyjskich autochtonów. „Połów tytułowego lewiatana oznacza w jego filmie walkę o biologiczne przetrwanie, ale także istotne doświadczenie wspólnotowe i tożsamościowe” – pisze Anita Piotrowska. „Bez słowa komentarza zostaje wyprowadzony metaforyczny obraz upadłej cywilizacji, z której wypędzono szamanów – świata wypranego z duchowości, gdzie rolę bóstwa pełnił pomnik Lenina” – dodaje Tadeusz Sobolewski.

Maciej Cuske zaczynał jako twórca wideoklipów i reportaży dla TVP, mocno zaznaczając wcześniej swoją obecność w polskim offie. Kręcona w amatorskich warunkach czarna komedia „I co wy na to, Gałuszko?” uchodzi do dziś w tym środowisku za pozycję kultową. Chętnie angażuje się w przedsięwzięcia zbiorowe. Zarówno jego krótkie, jak i średniometrażowe formy wchodzą w skład m.in. antologii „Cisza. Sześć ćwiczeń dokumentalnych”, „Rosja-Polska. Nowe spojrzenie” oraz świetnego cyklu „Dekalog… po Dekalogu” – dokumentalnej serii inspirowanej serialem Kieślowskiego. Cuske nakręcił odcinek „III. Pamiętaj, abyś dzień święty święcił” poświęcony przygotowaniom do komunii własnego syna. Jest też autorem kilku głośnych dokumentów nagradzanych m.in. na Krakowskim Festiwalu Filmowym. W „Kuracji” (2004 r.) zainteresował się grupą pacjentów jednego z ciechocińskich sanatoriów, tworząc wzruszający, czasami śmieszny portret ludzkiej samotności. W zrealizowanym rok później „Antykwariacie” przestrzeń jednego z żoliborskich sklepików z książkami posłużyła mu do opowieści o potrzebie kontaktu z drugim człowiekiem.

***

Oni nominowali:

Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Tadeusz Lubelski (Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Onet.pl), Jakub Majmurek (Krytyka Polityczna), Michał Oleszczyk (krytyk filmowy i konsultant scenariuszowy; wykładowca Wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego i Warszawskiej Szkoły Filmowej), Karolina Pasternak („Newsweek”), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej, EKRANy), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Piotr Adamski (reżyser), Michał Edelman (dokumentalista), Bartosz M. Kowalski (reżyser), Marek Lechki (reżyser), Maciej Musiałowski (aktor), Mateusz Pacewicz (scenarzysta), Natasza Parzymies (reżyserka), Aleksandra Potoczek (dokumentalistka), Zofia Stafiej (aktorka), Piotr Trojan (aktor), Mariusz Wilczyński (reżyser), Mariusz Włodarski (producent), Patryk Vega (reżyser), Łukasz Żal (operator).Polityka 50.2020 (3291) z dnia 08.12.2020; Paszporty POLITYKI 2020; s. 78Oryginalny tytuł tekstu: „Maciej Cuske”

Dodaj swój komentarz