Wraz z kończącą się rewitalizacją Teatru Kameralnego przygotowujemy się do przebudowy Rybiego Rynku. Stanie się on kolejnym eleganckim placem z małą architekturą, zielenią oraz miejscem organizacji wydarzeń dla instytucji kultury. Wprowadzimy elementy przypominające również o jego historii. To efekt współpracy z Radą ds. Estetyki.
– Zależy nam na pełnej rewitalizacji Salonu Bydgoszczy – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafała Bruski. – Inwestycja na Rybim Rynku to kolejny ważny element tego planu. Dlatego po zakończeniu prac przy gmachu Teatru Kameralnego zlecimy zagospodarowanie przyległego terenu. Pozwoli to nadać całej okolicy estetycznego wyglądu. Takie działania są możliwie między innymi dzięki trwającej budowie systemu Park&Ride. Cieszę się, że w przygotowaniu projektu znów będziemy współpracować z Radą ds. Estetyki, która już wcześniej przedstawiła szereg cennych uwag dotyczących sposobu rewitalizacji Rybiego Rynku. Jestem pewien, że korzystając z opinii ekspertów osiągniemy doskonały rezultat.
Zieleń i kulturalne wydarzenia zamiast samochodów
W ramach nowej inwestycji zagospodarowany zostanie nie tylko teren bezpośrednio przylegający do teatru. Projekt obejmie przebudowę Rybiego Rynku oraz ul. Grodzkiej na odcinku od ul. Podwale do skrzyżowania z ul. Przy Zamczysku włącznie wraz z dowiązaniem się do przebudowanego w latach ubiegłych odcinka ul. Podwale.
Dzięki przebudowie Rybi Rynek będzie mógł pełnić funkcje uzupełniające dla instytucji w pobliżu: Teatru Kameralnego, Muzeum Okręgowego oraz Barki Lemara. Stworzy to również możliwość uruchomienia gastronomii. Zadanie doskonale będzie współgrać ze zrealizowaną już w latach ubiegłych restylizacją uliczek przyległych do płyty Starego Rynku (m.in. Podwale, Kręta, Mostowa, cześć Grodzkiej).
Z Rybiego Rynku zniknie też parking. Pozwala na to zbliżająca się do finału budowa wielopoziomowego parkingu Park & Ride przy ul. Grudziądzkiej. Warto podkreślić, że również w innych punktach powstają parkingi P+R, m.in. przy rondzie Kujawskim. Wcześniej powstała infrastruktura tramwajowa (linia wzdłuż Kujawskiej) oraz drogowa (buspasy na Wałach Jagiellońskich i Kujawskiej – trwa jego oznakowywanie).
Cenne uwagi ekspertów
Na etapie przygotowania pierwszego projektu szereg uwag zgłosiła Rada ds. Estetyki. Dotyczyły one między innymi podświetlenia róży wiatrów przy przystanku tramwaju wodnego, iluminacji spichrzy oraz drzew, wyboru nawierzchni kamiennej, ustawienia kutych lamp, umieszczenia przy nabrzeżu żurawia przypominającego o portowej historii tego miejsca oraz rzeźby „sprzedającej śledzie”. Zmienić ma się również forma samego przystanku tramwaju wodnego, tak by nawiązywał do strefy staromiejskiej. Uwagi te mają być uwzględnione w przetargach.
Jeszcze w tym roku planowana jest aktualizacja dokumentacji projektowej do aktualnych norm i przepisów. W 2022 roku planowane jest zlecenie prac budowlanych. Szacowany koszt zadania to niespełna 4 mln zł. Zakładamy, że prace budowlane zakończą się w ciągu jednego roku.
To już się udało
W ostatnich latach wokół Rybiego Rynku zaszło wiele innych pozytywnych zmian. Kompleksem hotelowo-biurowym zabudowana została parcela u zbiegu ulic Grodzkiej i Podwale. W oparciu o fundusze unijne prace konserwatorskie prowadzone były przy gmachu spichrzy. Historyczną elewację z imitacją szachulca zyskuje zabytkowy budynek przy ul. Grodzkiej 16, będący częścią zabudowań teatru. Na skwerze przy ul. Grodzkiej trwa również budowa instalacji przestrzennej na kłódki dla zakochanych. Więcej informacji o tej inwestycji znajduje się w tekście „Dla zakochanych, nie tylko w Bydgoszczy”.