Już w sobotę 2.10.21 o godz. 17.00 zapraszamy do kina Pomorzanin ( ul.Gdańska 10) na koncert inagurujący III edycję festiwalu BYDGOSKA SCENA BAROKOWA.
Podczas Prologu zaprezentowana zostanie trochę inna strona muzyki dawnej w wykonaniu zespołu Bastarda w składzie:
Paweł Szamburski – klarnet
Michał Górczyński – klarnet kontrabasowy
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Podczas koncertu usłyszymy :
1. Pax eterna
2. Predulcis eurus
3. Presulem ephebeatuplay
4. Presidorum erogatrix
5. Kyrie fons bonitatis
6. Presulis eminenciam Bastarda
7. Promitat eterno
BILETY : https://www.kinopomorzanin.pl/
https://www.bydgoskascenabarokowa.pl/
Wydarzeniu patronuje Love Bydgoszcz.
Program Promitat Eterno podejmuje wątki muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 – ok. 1480), jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Muzycy Bastardy, posiłkując się metodą „viola bastarda”, czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii – osiągnęli niezwykle oryginalny głos w interpretacji muzyki Piotra z Grudziądza.
BASTARDA to zespół powołany do życia przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Grupa wydawniczo i środowiskowo związana z wytwórnią Lado ABC, jest również partnerem międzynarodowego projektu badawczego HERA „Sound Memories. The Musical Past in Late – Medieval and Early Modern Europe”. Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Kilkusetletnie śpiewy chorałowe, motety, litanie rozbijają niejednokrotnie się na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. Muzycy improwizując wokół archaicznych melodii, komponując i aranżując na ich podstawie zupełnie nowe utwory – budują pomost łączący odległe w czasie muzyczne światy, docierają do ich uniwersalnego, duchowego wymiaru. Muzyka Bastardy to współczesna, oryginalna i bardzo osobista wypowiedź wsparta na bogatych tradycjach muzycznych.
Bastarda ma w repertuarze trzy płyty: Promitat eterno (2017, podejmuje wątki muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 – ok. 1480) jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej); Ars moriendi (2019, w całości poświęcona tematowi śmierci oraz ceremonii pogrzebowej, w której śpiewy chorałowe, psalmy pokutne, litanie, motety przeplatały się w głęboko symboliczny sposób); Nigunim (2020, album poświęcony mistycznym pieśniom chasydzkim z XVIII i XIX w., nagrany na żywo w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, w ramach festiwalu „Muzyka Wiary Muzyka Pokoju”).