Analiza Love Bydgoszcz • budżet miasta 2026
Budżet Bydgoszczy 2026: rekordowe inwestycje, stabilne finanse i napięta dyskusja o komunikacji. Pełny obraz po konferencji ratusza
Bydgoszcz zaprezentowała projekt budżetu na rok 2026, który – jak zapowiedzieli prezydent Rafał Bruski i skarbnik Piotr Tomaszewski – ma być planem nie tylko stabilnym, ale również „najbardziej rozwojowym od lat”. Łączne wydatki miasta mają przekroczyć 4 mld zł, a blisko miliard z nich zostanie przeznaczony na inwestycje. Podczas konferencji dużo miejsca poświęcono szczegółowej analizie finansów, trudnej sytuacji samorządów w minionych latach oraz sporom wokół komunikacji miejskiej i infrastruktury.
- Wydatki ogółem
- 4,05 mld zł
- Inwestycje
- 915 mln zł
- Nadwyżka operacyjna
- 284–311 mln zł
Wprowadzenie: konferencja poświęcona budżetowi na 2026 rok
KontekstKonferencję prowadził rzecznik ratusza. Już na początku prezydent podkreślił wagę dokumentu:
Budżet określa to, co wydarzy się w mieście w przyszłym roku i w następnych latach. Jest dokumentem kluczowym, bo pokazuje kierunki rozwoju.
Projekt został złożony w ustawowym terminie, a prezydent zaznaczył, że został przygotowany we współpracy z radnymi, którzy zwykle popierają propozycje ratusza.
Analiza finansów miasta: „Możemy mówić o jednym z najlepszych lat od dekady”
FinanseNowy system dochodów samorządów
Skarbnik Piotr Tomaszewski szczegółowo wyjaśnił rewolucję finansową, jaką przyniosła nowa ustawa o dochodach JST:
- odejście od udziału w PIT i CIT,
- wprowadzenie subwencji obliczanej na podstawie potrzeb wydatkowych,
- część rozwojowa zależna od potencjału dochodowego samorządu,
- niezależność od zmian podatkowych wprowadzanych przez rząd.
To zmiana na lepsze. Odejście od dochodów podatkowych to uniezależnienie zakresu inwestycji od kursu polityki rządowej.
Dodał także, że w poprzednich latach samorządy były zaskakiwane nocnymi zmianami w PIT, określając ten okres jako:
Cztery lata straconego rozwoju.
Dochody na 2026 r. – wyraźny wzrost
Skarbnik podał szczegółowe wyliczenia:
- 2025 r.: +172 mln zł względem 2024,
- 2026 r.: +210 mln zł względem 2025,
- po wygaszeniu Funduszu Pomocy: zysk realny 152 mln zł.
| Rok / pozycja | Zmiana względem poprzedniego |
|---|---|
| 2025 | +172 mln zł vs 2024 |
| 2026 | +210 mln zł vs 2025 |
| Po wygaszeniu Funduszu Pomocy | +152 mln zł |
To budżet, który pozwala nam oddychać. Łatwiej dzielić pieniądze, niż je odbierać czy ciąć.
Wydatki i deficyt
Planowane wydatki: 4,05 mld zł, z czego 2,9 mld zł to wydatki bieżące.
Deficyt w kwocie 215 mln zł zostanie pokryty emisją obligacji. Mimo tego zadłużenie pozostaje jednym z najniższych w dużych miastach.
Nadwyżka operacyjna i zdolność inwestycyjna
Skarbnik podkreślił wyjątkowo dobrą kondycję finansów operacyjnych:
- Plan 2026: 284 mln zł nadwyżki operacyjnej
- Wykonanie 2025 (jak przewiduje): 311 mln zł
- Zdolność inwestycyjna według Ministerstwa Finansów: 1,5 mld zł
Jesteśmy wśród najsilniej rozwijających się samorządów, jeśli chodzi o dynamikę finansową.
Struktura inwestycji: 915 mln zł na rozwój miasta
InwestycjeSkarbnik i prezydent przedstawili przekrojową analizę inwestycji miejskich.
Rozkład inwestycji według działów:
Prezydent: „To kompromis między oczekiwaniami mieszkańców a możliwościami budżetu”
Polityka inwestycyjnaPrezydent Bruski szczególnie podkreślał trudność wyboru inwestycji:
Zawsze można powiedzieć: to jest niepotrzebne, a coś innego jest ważniejsze. Ale prawo daje mi obowiązek dokonywania wyborów. I to trudnych wyborów.
Zaznaczył, że radni mogą zgłaszać poprawki, ale pod jednym warunkiem:
Jeśli ktoś proponuje nowe zadanie, musi wskazać, z czego mamy zrezygnować. Inaczej to nie jest poważna rozmowa.
Najważniejsze inwestycje infrastrukturalne
InfrastrukturaStadion Polonii – inwestycja długo wyczekiwana
Po latach zawieszenia projektu miasto wraca do realizacji:
- przetarg na aktualizację dokumentacji już trwa,
- projekt ma powstać w 6–10 miesięcy,
- budowa ruszy zaraz po jego ukończeniu,
- obiekt pozostanie czynny na czas prac.
To duże wyzwanie, bo tor musi działać przez cały okres budowy.
Na realizację w WPF zaplanowano 65 mln zł.
Transport publiczny i torowiska: „Najgorsze odcinki będą modernizowane”
Miasto zamierza:
- rozpocząć przebudowę torowiska na ul. Toruńskiej do pętli Stomil,
- dokończyć przetarg na linię tramwajową Solskiego–Kujawska (1,5 km),
- rozbudować pętlę Las Gdański (procedura w toku),
- kupić ostatnie tramwaje, aby flota była w 100% nowoczesna.
Inwestycje drogowe
Nakielska
- przetarg w finalnym przygotowaniu,
- prezydent zapowiedział duże utrudnienia ze względu na trudny teren.
Saperów / Smukała
- pełna przebudowa drogi wykorzystywanej przez autobusy.
Obejście ul. Gołodetów
- środki na projekt znalazły się w budżecie,
- inwestycja ważna zwłaszcza dla Fordonu.
Osowa Góra
Prezydent przyznał:
To ciągle zaniedbany obszar, ale to się zmieni. Prace są przygotowane.
Mosty i wiadukty: rosnące potrzeby i wysokie koszty
MostyW odpowiedzi na pytania o stan bydgoskich przepraw prezydent podkreślił:
Każdy most jest kontrolowany corocznie. To obowiązek i nie ma tu taryfy ulgowej.
Największe wyzwania:
Mosty warszawskie
- ograniczenia nośności już obowiązują,
- koszt przebudowy może wynieść 200–300 mln zł,
- projekt węzła wschodniego jest w trakcie opracowania.
Inne mosty
- trwają przetargi m.in. na mosty Solidarności i przeprawy w Parku Przemysłowym,
- miasto pozywa projektanta trasy uniwersyteckiej za błędy konstrukcyjne, które wymagały kosztownych napraw.
Program utwardzania ulic gruntowych
Ulice gruntoweMiasto przewiduje:
- 36 mln zł w budżecie na 2026 r.,
- ponad 100 mln zł w wieloletniej perspektywie.
Prezydent zapowiedział, że jeżeli finanse będą stabilne, środki mogą zostać zwiększone.
Budownictwo społeczne i mieszkaniowe
MieszkalnictwoMiasto chce maksymalnie wykorzystać rządowy program dopłat:
- 84 mln zł wkładu własnego ma wrócić do miasta po uzyskaniu dofinansowań z BGK,
- kolejne lata przyniosą jeszcze większe możliwości: rząd planuje środki na poziomie 6–10 mld zł rocznie.
To pozwoli zdynamizować ten segment. Budownictwo społeczne to także element polityki demograficznej.
Oświetlenie LED i energetyka miejska
EnergiaMiasto zainwestuje ponad 200 mln zł (głównie z KPO) w wymianę całej infrastruktury oświetleniowej na LED:
- niższe rachunki,
- nowoczesne sterowanie,
- redukcja zużycia energii.
Prezydent przypomniał, że wcześniejsza współpraca z monopolistycznym operatorem oświetlenia była problematyczna, dlatego miasto przejęło inwestycję.
Termomodernizacje: ponad 200 mln zł na transformację energetyczną
Transformacja energetycznaPlan obejmuje:
- 206 mln zł inwestycji,
- środki z KPO, ZIT i funduszy norweskich,
- redukcję emisji CO₂ i kosztów ogrzewania.
To nie tylko estetyka, ale przede wszystkim oszczędności i ekologia.
Komunikacja miejska – najbardziej emocjonująca część konferencji
KomunikacjaW drugiej części spotkania doszło do żywej dyskusji między prezydentem a jednym z dziennikarzy, który od lat krytykuje funkcjonowanie transportu publicznego.
Audyt komunikacji
Miasto ogłosiło drugi przetarg na kompleksową analizę systemu.
Chcemy zewnętrznej, rzetelnej oceny. Jeżeli otrzymamy raport, który uznamy za ekspercki, wdrożymy jego zalecenia.
Koszty funkcjonowania komunikacji
Skarbnik poinformował, że miasto:
- zwiększy nakłady na wozokilometry o 20 mln zł,
- dopłaci więcej zarówno Mobilisowi, jak i MZK (11% różnicy na korzyść miejskiego przewoźnika – zgodnie z umową społeczną),
- oczekuje poprawy jakości usług.
Dyskusja o częstotliwości
Dziennikarz: aby zwiększyć dochody z biletów o 5 mln zł, potrzeba 1,7 mln dodatkowych przejazdów. Czy zwiększycie częstotliwość kursów?
Prezydent: Jeśli ktoś chce większej częstotliwości, musi powiedzieć, z czego mamy zdjąć 20 milionów. Taka będzie dyskusja z radnymi.
Linia do Złej Wsi Wielkiej
Dziennikarz pytał, dlaczego przy brakach kierowców MZK obsługuje linię podmiejską.
Przedsiębiorcom brakuje rąk do pracy. Ta linia umożliwia im rozwój i tworzenie miejsc pracy, co tworzy dochód miasta.
Dziennikarz kontrargumentował, że większość pasażerów to uczniowie, ale prezydent podtrzymał swoje stanowisko.
„Bydgoszcz Informuje” i spór o media samorządowe
MediaDziennikarz pytał, czy w obliczu planowanej ustawy zakazującej finansowania prasy samorządowej miasto zamierza zrezygnować z bezpłatnego miesięcznika.
Prezydent pokazał najnowszy numer:
Proszę sprawdzić – nie ma tu mojego zdjęcia, to twardy zakaz. To informacje o mieście, kulturze, edukacji, inwestycjach. Mieszkańcy chcą takich treści.
Dziennikarz sugerował, że taka gazeta wypiera prywatne media, na co prezydent odpowiedział:
To mieszkańcy decydują, na co wydajemy środki, a nie redaktorzy.
Podwyżka podatku od nieruchomości – na co przeznaczono pieniądze?
PodatkiDziennikarz domagał się wskazania konkretnego zadania finansowanego z podwyższenia podatku.
Skarbnik wyjaśnił:
Dodatkowe 12 mln zł zasiliło cały budżet. Bez tych środków musielibyśmy ciąć inwestycje. To zarządzanie całością, nie układanka, w której dokładamy jeden element do drugiego.
Zakończenie: stabilny budżet, ambitne plany i napięte dyskusje
PodsumowanieProjekt budżetu na 2026 r. to dokument, który:
- zakłada rekordowy poziom inwestycji,
- pokazuje odbudowę siły finansowej miasta po latach strat podatkowych,
- wskazuje na liczne wyzwania infrastrukturalne (mosty, torowiska),
- jednocześnie ujawnia silne emocje wokół komunikacji miejskiej i polityki informacyjnej miasta.
Projekt trafił do Rady Miasta, która w najbliższych tygodniach rozpocznie nad nim prace.



























